Direktlänk till inlägg 18 augusti 2010

Lidköping och Läckö Slott!

Av Josefin - 18 augusti 2010 20:29

Denna resan kan summeras med två ord : HELT FANTASTISK!

Vi startade tidigt på tisdag och resan gick kanonbra. Vädret var ju ingen höjdare så vi hade redan innan bestämt att första dagen skulle ägnas åt att upptäcka Lidköping och shoppa. Det blev en tur runt om Lidköping och visst gjorde vi lite fynd, jag ett par stövlar i en Scorett-outletbutik för 300:-. Vi var inne i Iittala outlet men där hittade vi "bara" 8st kaffemuggar från Höganäs. Allt var jättedyrt trots andrahand sortering, men väldigt fina grejer var det....

Vi tog en lättre lunch på ett café och vilken mat vi ätit dessa dagar, kanske bara ren tur men vi klagar inte!

Vårt hotellrum!

Vi hade bokat in oss på ett litet pittoreskt Bed&Breakfast i Lidköping som hette Park Hotell. Trevligt hotell som jag verkligen kan rekommendera, bra priser oxå! Vi gjorde oss iordning och valde av en slump en restaurang som vi hade sett med helt ok meny. Vi var nästan helt själv där inne och förväntade oss verkligen inte sååå god mat som vi senare fick! Fläskytterfilé med en kall potatissallad (vinegrett och grönsaker) tog jag,  Micke tog pommes... Väl tillbaka på hotellrummet var vi helt slut efter vår första dag i Lidköping. Vi sov inte kalasbra, då sängarna var sådär med bara en kudde var. Jag somnade av ren utmattning, hahaha!

Vi gick upp kl.07.30 och åt frukost, sen checkade vi ut. Eftersom slottet inte öppnade förrän kl.10 åkte vi lite på måfå runt omkring. Då hittar vi vårt nästa resmål till sommaren 2011! Mitt i skogen precis vid Vättern låg ett Bed&Breakfast där de hade hundrum    ! Vi pratade med ägarna och kände direkt att hit måste vi åka med Busterbus på semester. Stugor med några rum i och gemensamt kök och tv-rum. Vättern ligger bara några meter nedanför och hundarna får bada där med!! Kolla in här nedan...

Ja, vad ska vi sen säga om Läckö Slott? Helt makalöst vackert och vilken dag vi fick med strålande solsken. Kunde ha tagit hur många kort som helst på detta fantastiskt vackra slott. Här kommer några iaf:

Vi tog även chansen att åka på en båttur som går runt om i Vättern. Ombord kunde man köpa kaffe och bulle. Denna turen kostade 150:-/pers men det var det värt! Vi åkte i 1½timme och de satte stolar på fördäck där man fick en fantastisk utsikt... Kaptenen körde nära naturen och ute på sjön så det kändes som turen verkligen blev omväxlande hela tiden. Två av bilderna på Läckö Slott är tagna från Vättern!  Lite bilder från båten:

Till er som inte varit här kan jag bara säga att detta är värt ett besök, hela slottet har otroliga möbler som är bevarat sen 1600-talet. På den guidade turen fick man inte fotografera, tyvärr inte någonstans på slottet. På cafeét/reastaurangen på Stallet åt vi hamburgare som var av hög kvalitet och supergod! Trevligt bemötande och att komma vid så sen tidpunkt på året är att rekommendera. Vi slapp köa och trängas med folk och ungar..

I slottet fanns även en kyrka och kolla in så vacker..

Dörren till kyrkan var så vacker och se på de fantastiska låset och handtaget...

Denna dörren är det första som man ser när man kommer in på slottsgården!

Slottet har även en fantastiskt fin trädgård, men varken Micke eller jag har intresset för växter så det blev bara en snabb koll. Vackra fjärilar fanns det överallt iaf...

Väl hemma i göteborg är vi otroligt trötta men så nöjda över resan och att vi hade sån tur med vädret! Nu laddar vi för RIBB-utflykten på söndag!

Underbart att åka bort, men gud så skönt att komma hem! Ha Buster hos sig och att få sova i sin egna säng....